onsdag 16 november 2016

Guldbroderi

Jag har läst andra delen i serien om tre kvinnor i 17- och 1800-talets Sverige.
Den var lika intressant som den första delen och det är kul att följa de tre kvinnorna.
Vilken tur att jag lever idag och inte på 1700-talet!
Läs den om Du är historieintresserad!
 
Jag var tvungen att börja på något nytt, krytt i knypplingen.
Blev så trött på den enformiga vantknypplingen.
Tre små hus av Ulla Fagerlin.

Tycker om hennes kompositioner, man får ha lite fantasi när man tar sej genom spetsen.
 
Idag, i gråvädret och regnet, bakade jag lite glutenfritt matbröd.
Det är förödande gott med färskt bröd!
Prova-på-kväll i Slöjdföreningen och då hade jag med mej det glutenfria brödet.
Vi var på muséet i Örebro och ikväll stod guldbroderi på programmet.
Först höll Emelie Hertzman, Arboga, en kort föreläsning om broderiet.
Sedan visade hon materialet och så satte vi igång att brodera.

Detta är olika prov på hur man kan jobba med guldtråden.
Det kallas läggsöm, man lägger guldtråden och så syr man över guldtråden med vanlig tråd, silke eller sytråd.
Guld var ju dyrt på den tiden så därför sparade man på den tråden genom att lägga den ovanpå tyget.
Intressant och givande kväll men någon guldbrodös ska jag inte bli!
 
  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar